CBSere vil lave grøn business

I denne uge kommer blandt andre Mærsk og IBM til CBS og fortæller, hvordan de arbejder med sustainability 2.0. Sustainability 2.0 er en ny måde at tænke bæredygtighed på, hvor god business er i centrum.

Bæredygtighed skabes, når forbrug reduceres, og når ressourcer genbruges, og især i sparetider er bæredygtighed derfor god business. Det forklarer Kathrine Johansen, der er kandidatstuderende fra E-Business, projektleder på CBS Goes Green og arrangør af denne uges Green Week på CBS:

”Fra d. 24. til d. 27. september inviterer CBS Goes Green store og interessante virksomheder til CBS. De vil fortælle om, hvordan de arbejder med bæredygtighed, og hvad de forventer, at fremtidens medarbejdere kan bidrage med inden for Sustainability 2.0 – så CBS’ere vil gøre klogt i at komme og lytte med,” siger hun.

CBS’er vil være grøn leder
Kathrine Johansen drømmer selv om at blive en af fremtidens grønne ledere:
”Jeg interesserer mig for de områder, hvor business og samfund møder hinanden. Samfund er mennesker og miljø, og bæredygtighed er en del af samfundet – det hele hænger sammen. Der, hvor det bliver interessant, er hvor det også bliver en god forretning, for kan man skabe mere for det samme eller mindre, så har man en bedre og mere bæredygtig business,” siger hun.

Bæredygtighed er et intelligent lag
Kim Østrup, vicedirektør i IBM, kommer og fortæller om, hvordan IBM tjener penge på bæredygtighed, og hvad fremtidens medarbejder skal kunne inden for feltet. Han forklarer, at det i fremtiden ikke længere vil handle om at sælge en vare, men mere om at sælge en ”intelligent service”, der ligger som et lag ovenpå varen:

”Bæredygtighed drejer sig om innovation, så vi har brug for, at kommende medarbejdere i IBM har forståelse for innovation og forretningsmodeller, der kan fremme nedsætning af CO2-udslip og sænke energiforbruget inden for alle mulige områder. F.eks. er det smart at fjerne forbruget i spidsbelastede perioder mht. strøm og flytte det til andre tidspunkter. Sådanne løsninger kræver intelligente IT-løsninger,” fortæller han.

Mærsk og mere miljø
Annette Stube er leder af Group Sustainability i Mærsk. Hun gæster også CBS i denne uge. Lige nu er Mærsk Line ved at bygge verdens 20 største containerskibe med genanvendelige materialer, og Mærsk har flere konkrete målsætninger mht. bæredygtighed, f.eks. et 2020-mål om en generel nedsætning af brændstofforbruget på 10 %.

”En sund virksomhed skaber værdi for ejerne, kunderne, de ansatte og for samfundet. Jo mere værdi en virksomhed skaber, og jo færre ressourcer den bruger, desto mere positivt er det, og den slags bidrager positivt til samfundet, f.eks. mht. økonomi og jobskabelse. Disse aspekter bliver en del af Mærsks kerneydelser,” siger Annette Stube.

http://www.cbs.dk

Pressekontakt
Lonnie Høgh
38 15 20 41

Copenhagen Business School
Solbjerg Plads 3
2000 Frederiksberg
Danmark

Bogmærk Permalink.

Lukket for kommentarer.