Klar plan giver iværksættere i byggebranchen succes under krisen

Mange nystartede arkitektfirmaer, møbeldesignere og andre iværksættere i byggebranchen har rigtig svære betingelser lige nu. Men muligheden for succes i et usikkert marked stiger markant med en klar forretningsplan, et fokuseret salg og en fast hånd på pengekassen, forklarer Ret&Råd.

Antallet af nye virksomheder er stagneret i 2011 og nu er på højde med 2005, viser nye tal fra Erhvervs- og Byggestyrelsen. Samtidig falder antallet af gazelle-virksomheder.

Skal du sikre din nystartede, eller forholdsvis unge, virksomhed, er det vigtigt, at du som ejer har en klar strategi for de første måneder, så virksomheden kommer godt fra start.

”Opstartende virksomheder skal have en klar forretningsplan, der definerer målgruppe, produkt, budget, medarbejdere, muligheder for vækst, risici, udfordringer, styrker osv. Man bestemmer selv, hvor detaljeret den skal være. Det vigtigste er, at man har gjort sig grundige overvejelser om hele processen, før man starter,” siger advokat Casper Hauberg Grønnegaard, direktør hos Ret&Råd, der rådgiver små og mellemstore virksomheder.

Udvælg kunderne – spild ikke tiden
Opstartende virksomheder har ingen eller kun få kunder og skal hente nye ordrer. Men ofte har iværksættere i byggebranchen meget lidt tid, fordi de selv og deres typisk få medarbejdere både skal producere, administrere og sælge på samme tid. Derfor er det essentielt, at man udvælger sin målgruppe, så man bruger sin tid og ressourcer optimalt, forklarer Casper Hauberg Grønnegaard.

”Man skal målrette sit produkt og salg til et specifikt, købemodent segment. Det sælger! Desværre netværker og sælger mange iværksættere for ufokuseret og tjener for få penge. Mange nedprioriterer desuden markedsføringen af produktet på grund af krisen, men det er en meget kortsigtet løsning,” siger Casper Hauberg Grønnegaard.

Spotlight på salg
En af de iværksættere, der er begyndt at arbejde mere målrettet i forhold til markedføring og salg af sin virksomhed, er lys- og stoledesigner Christian Flindt fra Flindt Design i København. Christian Flindt har for nylig bl.a. udviklet en lampe i samarbejde med Louis Poulsen Lighting.

”I forhold til tidligere bruger jeg i dag mere tid på at netværke målrettet og promovere min virksomhed i medierne. Sådan kommer jeg ud til flere potentielle kunder og øger muligheden for at sælge mine produkter,” siger Christian Flindt.

Hold øje med likviditeten
Men måske allervigtigst skal virksomhederne holde godt øje med likviditeten – og hvorvidt kunderne betaler til tiden.

”Små firmaer har få kunder og er nemme at presse med hensyn til betaling. Det er et udbredt problem i byggebranchen. Skriv klare betalingsbetingelser ind i kontrakterne, så din virksomhed får pengene til tiden. Ellers risikerer du, at din virksomhed lukker,” siger Casper Hauberg Grønnegaard.

Faktaboks: 4 råd til iværksættere
– Klare budgetter, stram forretningsplan nu og om et år
– Find din målgruppe, din niche, dit produkt og målret dit salg
– Brug minimum en tredjedel af din tid på salg og netværk
– Find en ledelse og etablér evt. en professionel bestyrelse
Kilde: Ret&Råd

Billedtekst:
LYS- OG STOLEIVÆRKSÆTTER MED KLAR PLAN: ”I forhold til tidligere bruger jeg i dag mere tid på at netværke målrettet og promovere min virksomhed i medierne,” siger lys- og stoledesigner Christian Flindt fra Flindt Design i København.

http://www.ret-raad.dk

Bogmærk Permalink.

Lukket for kommentarer.